Dækkets sider rummer mærke, profil og størrelse. For eksempel: Michelin Primacy 205/55 R16 91V
- Bredde: 205
- Højde: 55
- Diameter: 16
- Belastningsindeks: 91
- Hastighedsindeks: V
Dækkets sider rummer mærke, profil og størrelse. For eksempel: Michelin Primacy 205/55 R16 91V
Før det er for sent!
Den maksimale lovlige slid er 1,6 mm af slidbanens dybde. Du kan kontrollere dette ved hjælp af en slidindikator.
Husk, at jo mere dine dæk slides, des længere bliver bremselængden og jo større bliver risikoen for aquaplaning.
Så vent aldrig for længe, før du skifter dine dæk. Et dæk er et sikkerhedsudstyr!
Vinterdæk giver dig mulighed , takket være deres stærke lamelisering og en silicabaseret gummiblanding .
Sommerdæk giver dig bedre stabilitet, bedre lydmæssig komfort og bedre brændstofforbrug, så snart temperaturer overstiger 7 °C.
Helårsdæk er et kompromis mellem sommer- og et vinterdæk. Med dem, så behøver man ikke skifte dækkene eller at montere vinterhjul. Selvom de er et godt kompromis, kan man ikke sige, at de BÅDE er fantastiske om sommeren OG fantastiske om vinteren. Producenter fortsætter til gengæld med at udvide deres sortiment og investere i forskning og udvikling for at forbedre deres præstationer året rundt.
Dine fire dæk er din eneste forbindelse til underlaget. Når du sænker farten eller foretager en katastrofeopbremsning, er det kun dine dæk, der kan overføre bremsesystemets ordrer til vejen under dig. Det er derfor ekstremt vigtigt at holde dine dæk i god stand og med det rigtige dæktryk.
Der findes tre slags overførsel af den kraft, som din motor yder:
Det er altid meget vanskeligt at besvare dette spørgsmål med et tal.
Der er mange faktorer, der påvirke det antal kilometer, dine dæk kan køre:
Hver dækproducent udvikler sine dæk i henhold til nøjagtige specifikationer.
Det reagerer på forskellige antinomiske faktorer, som fx:
Belastningsindeks er det indeks, der angiver den maksimal kapacitet, som dækket kan bære, uden at blive beskadiget.
Bilproducenterne definerer belastningsindeks for hvert af deres køretøjer, ift. design, test og homologeringer, som passer til den givne model.
Derfor skal køretøjets ejer altid som minimum respektere dette indeks.
Det er til gengæld tilladt at montere dæk med højere belastningsindeks.
Et dæks hastighedsindeks angiver det maksimale hastighedsindeks, som dækket kan modstå, inden det lider skade.
Ligesom belastningsindekset, defineres dette ifm. køretøjets homologering.
Derfor skal køretøjets ejer i det mindste respektere dette hastighedsindeks. På den anden side kan man frit montere højere hastighedsindekser.
Dækbredden er det første serie med tre tal, der definerer dækstørrelsen.
Denne bredde udtrykkes i millimeter.
Målingen foretages fra "side til side".
For eksempel har 205/55 R16 en slidbanebredde på 205 mm.
Dækhøjden er den anden serie med 3 tal, der definerer dækstørrelsen.
Denne højde svarer til en procentdel af dækkets bredde.
For eksempel har 195/65 R15 en sidehøjde på 65% x 195 = 126,75 millimeter.
Siderne i dette eksempel måler derfor 127 millimeter.
Fælgens diameter er den tredje serie med 2 tal, der definerer dækkets størrelse.
Hjulets diameter udtrykkes i tommer.
For eksempel har 225/45 R17 91V en fælgdiameter på 17 tommer.
Når du vil konvertere tommer til centimeter, skal du bare gange med 2,54.
Så i vores eksempel er fælgstørrelsen 43,18 cm.
Når du vil konvertere tommer til centimeter, skal du bare gange med 2,54.
For eksempel 18 tommer = 45,72 cm.
Selvom dæk til elbiler ikke adskiller sig fra dæk til benzin- eller dieselbiler, kendes de generelt af en meget lav rullemodstand.
Derfor anbefaler vi, at ejere af elektriske køretøjer er meget opmærksomme på det europæiske dækpræstationsmærke, som har fokus på lav rullemodstand (A eller B).
Dit køretøjs autonomi forbedres altså.
Hvad angår vinterdæk, er rullemodstanden typisk højere. Derfor vil kilometertallet, som kan køres, før hver opladning, være lavere.
Den europæiske mærkning er en obligatorisk mærkning, som gælder alle nye dæk.
Det består af tre målekriterier:
Rullemodstanden er en formel, der udtrykker, hvor meget energi dækket skal bruge for til at køre en given afstand.
Jo lavere rullemodstand, desto mindre energi bruger køretøjet på at bevæge sig fremad.
En decibel er et mål, der udtrykker en vis mængde støj.
Når dækket ruller, afgiver det en vis mængde støj, som udtrykkes i decibel.
Jo lavere støjniveau, des mere lydløst er dækket.
Når et dæk bremser op eller stopper, har en vis inerti.
Køretøjer, der skal stoppe, skal derfor bruge en vis distance til dette.
Den afstand, som angives i meter, varierer afhængigt af dækkenes tilstand, underlaget (tør, våd, sneklædt ...) og hastigheden.
Når underlaget er vådt, dannes der en film af vand mellem asfalten og dækket.
Dette fremmedlegeme reducerer vejgrebet og forlænger bremselængden markant.
Derfor er det ekstremt vigtigt at holde dine dæk i god stand, med det rigtige tryk, og jævnligt tjekke dækkenes slitage, for at undgå det fænomen.
Når mængden af vand bliver for kraftig ift. underlaget, kan dækket miste kontakten med vejen.
Der er ergo ikke længere kontakt med underlaget.
Dækket kører nu oven på vandet og har derfor ikke noget greb længere.
Når dækket tillige er i bevægelse, dannes der en bueeffekt foran dækket, som forhindrer, at dækket vender tilbage til sin normale kontakt med underlaget.
Snekæder er obligatorisk udstyr på bestemte tider af året, i visse dele af Europa.
Det er dog kun nødvendigt at bruge dem på sne eller is.
Det er meget vigtigt at vide, hvordan du monterer snekæderne, hvis du får brug for dem.
Hos Grip500 finder du masser af beskrivelser og vejledninger til montering af dine snekæder.
Det er vigtigt at vælge sine snekæder med omhu aht. sikkerheden.
Snesokker er lavet til en yderst lejlighedsvis brug.
Lette og hurtige at montere, men lidt mindre effektive end snekæder.
Hvad angår snekæder, fylder de mere og tager længere tid at montere, men har til gengæld bedre præstationer på sne og is.
Snekæder er obligatoriske i bestemte måneder af året i visse områder.
Vi anbefaler, at du altid har et par kæder klar brug i bagagerummet.
Bemærk, at kæderne skal passes til størrelsen på dine dæk.
Helårsdækket er et dæk , som er udviklet til at klare temperaturer både over og under 7 °C.
En ægte teknisk og teknologisk kompromis, der giver mulighed for at fastholde vejgreb og trækkraften om vinteren. Det bidrager også til at fastholde en god præstation om sommeren (kørekomfort, bremselængde ...).
Helårsdækkenes præstationer er virkelig blevet bedre i de senere år!
Det er til gengæld hverken et rigtigt sommer- eller vinterdæk, men et kompromis mellem de to.
Selvom helårsdæk er meget mere effektive end vinterdæk om sommeren, hvor dets lameller og gummiblanding betyder, at det fungerer godt på kolde veje. Til gengæld har det ikke samme effektivitet som vinterdæk på sneklædte veje.
Vi anbefaler, at du fastlægger brugen af dækkene, før du vælger dem.
Vinterdækkets meget siliciumholdige sammensætning og 70 gange flere lameller end sommerdækket giver optimale køreegenskaber ved temperaturer under 7 °C eller på sneklædte veje.
Dets fremragende kraftoverførsel, gode vejgreb og effekt samt hurtige bortledning af vand og kortere bremselængder betyder, du kan køre sikkert hele vinteren.
Så snart temperaturen falder til under 7 °C, bliver du glad for dine helårsdæk på tørre og våde veje.
Dine bremselængder vil blive markant reduceret sammenlignet med et sommerdæk, hvilket også gælder dit vejgreb og køreegenskaberne!
Helårsdæk er, som navnet antyder, et godt kompromis i forhold til at have to sæt dæk og at føle sig tryg hele året rundt.
De klarer næsten enhver situation til din store tilfredshed.
Hvis du til gengæld bor i et område, hvor der ofte falder sne, anbefaler vi at bruge rigtige vinterdæk om vinteren.
Hvis du kører meget og er meget opmærksom på kørekomfort, støj og stabilitet i kurver samt ved høj hastighed, anbefaler vi at bruge et rigtigt sommerdæk om sommeren.
Sommerdæk mister en stor del af ydeevnen, så snart temperaturen falder under 7 °C.
Der er to primære faktorer, som forklarer det fænomen:
Som man siger: "Sommerdæk er lavet til sommertiden." Vinterdæk skal bruges om vinteren ".
Vinterdækkets enestående egenskaber i koldt vejr falder dog hurtigere om sommeren:
Tjek Grip500, som har alle produkterne til din bil, til de bedste priser.
Du har lige sat dine sommerdæk på og tænker "Hvad gør jeg nu med mine vinterdæk?"
Grip500 anbefaler at opbevare dem på en plan overflade med begrænset lys og beskyttet mod dårligt vejr.
Hvis du ikke har plads, kan du spørge, om vores monteringsstation nær dig tilbyder denne service.
Sommerdæk skal i vinterhalvåret opbevares på et overdækket sted uden for meget lys (uden UV-stråler).
Hvis du ikke kan opbevare dem, kan du kontakte vores monteringsstationer, der tilbyder opbevaring af dæk.
Nye fælge er en fantastisk måde at give din bil en ny stil på, uden at skifte den ud!
Det er meget enkelt at vælge din fælgpakke:
Du må godt ændre dækstørrelsen, når du følger disse trin:
Fælgmaterialet er forskelligt (stål eller aluminium).
Markedet for aluminiumsfælge er vokset stærkt i de senere år.
De er blevet et ægte designobjekt, som giver køretøjet et unikt udseende.
Stålfælgen, som historisk set altid har været mere populær om vinteren (pris og problemer med saltning af vejene), taber nu grund på grund af de lavere priser på aluminiumsfælge og en meget bedre materialekvalitet end for 10 år siden.
Hos Grip500 leverer vi bolte/møtrikker med ved køb af dine nye fælge.
Dermed undgår du ubehagelige overraskelser, når du modtager dine nye fælge, og kan montere dem direkte på din bil!
Så snart du køber dine komplette hjul, giver Grip500 dig et nyt sæt bolte, så altid kan montere dine hjul.
Så kan du få glæde af dine nye hjul, så snart du får pakken med dem.
Når du køber dæk, er det en investering, som du skal have glæde af i mange år.
Derfor tilbyder Grip500 en kvalitetsgaranti mod punkteringer – et punkteret dæk = et ombyttet dæk – som er gyldig i 1 år for kun et par euro.
Sagen klares hurtigt ... ligesom ombytningen af dit punkterede dæk.
Kvalitetsgarantien mod punkteringer er garantien mod ubehagelige overraskelser ifm. dine dæk.
I tilfælde af problemer er et punkteret dæk = et ombyttet dæk i henhold til garantikontrakten. På den måde skal du ikke investere i nye dæk igen, uanset om de var nye eller lidt slidte.
På siden af dine dæk, efter DOT’en, står der en serie på 4 cifre.
Disse fire cifre svarer til produktionsugen og -året på dine dæk.
Således svarer "0319" til den tredje uge i året 2019.
DOT står for "Department of Transportation".
Det er række bogstaver og numre, der refererer til kørsels-godkendelsen.
Et dæk med DOT på siderne er godkendt og homologeret til brug på alle veje i verden. Omvendt må et dæk uden DOT på siderne ikke køre på vejen (men fx på en bane).
Det sidste sæt med 4 cifre svarer til ugen og fremstillingsåret (fx betyder 0519, at dækket er produceret i den 5. uge i året 2019).
Vi angiver DOT for dækkene, når de er fremstillet for mere end 36 måneder siden. De er ofte billigere og typisk et godt tilbud.
Trykfølerventilerne kaldes også TPMS, og er ventiler, som er udstyret med et elektronisk system, der måler dæktrykket.
Trykket ses derefter på køretøjets instrumentbræt.
Så snart dette tryk falder, anbefaler vi, at du stopper ved en tankstation og tilfører det rette tryk til dine dæk.
Elektroniske ventiler (også kendt som tryksensorer) behøver ikke skiftes ud, når dækket skiftes.
Til gengæld sikrer monteringspartneren, at ventilens komponenter er i god stand, så du undgår for tidligt slid eller skader.
TPMS er det udtryk, der bruges for trykfølerventiler (også kaldet elektroniske ventiler).
Alle dæk, der er godkendt til vinterbrug, har en bestemt mærkning på siderne, der identificerer dem.
Dette piktogram, der kaldes "3 fnug" repræsenterer et bjerg med et snefnug i.
Hvis dine dæk er udstyret med fnuggene, kan du køre overalt, hvor man kræver vinterdæk.
Markeringen M+S på siden af dine dæk er forkortelsen for ordene: Mud + Snow.
Det betyder, at dine dæk er egnede til kørsel i mudder og sne.
Denne markering bruges på de fleste 4x4 dæk og på alle vinter- eller helårsdæk.
I de senere år i Europa, bruger vi dog, ud over M+S, (på et vinter- eller helårsdæk) piktogrammet med snefnugget for at indikere, at dækket, ud over at være M+S-mærket, er et dæk, der er lavet til kørsel om vinteren under sne- og isglatte forhold.
Dækkets slidbane er det område midt på dækket, der afgrænses dækkets to sider.
Denne slidbane er den eneste overflade, der kommer i kontakt med jorden.
Dets meget strategiske funktion sikrer derfor dækkets kraftoverførsel, hastighed, stabilitet og styring.
Mønsterets dybde skal være mindst 1,6 mm.
Desuden reduceres slidebanens dybde og til sidst, kan dækket ikke lede vandet bort. Dækket bliver derfor hurtigere ramt af aquaplaning (også kaldet aquaplaning).
Dækkets sider består af de bærende bånd, som løber mellem fælgen og slidbanen.
Siderne har flere strategiske funktioner:
Dækkets lameller er afgørende for at:
Silica er et mineralmateriale som man tilfører dækkets gummiblanding.
Molekylerne varierer ikke afhængigt med diverse temperaturændringer og betyder, at dækkene beholder deres ydeevne, selv ved lave temperaturer.
Naturlig eller syntetisk gummi hærder ikke (eller mindre), når der er silica i.
Dækket forbliver fleksibelt og kan fortsætte med at bremse, fjedre og stå fast.
Sort carbon er det pigment, der farver dæk ensfarvet. Derfor bliver dækket sort.
Uden den sorte carbon, ville dækket få flere forskellige farver, der ville stamme fra de mere end 70 råvarer, dækket består af.
Teknisk set kunne man fx sagtens fremstille grønne, hvide eller røde dæk ...
På den anden side beholder alle producenterne den sorte farve, fordi dæk, der er i kontakt med jorden, bliver meget snavsede.
Den sorte farve gør farveændringerne sværere at se.
Grønne dæk kaldes sådan, fordi det er dæk med lav rullemodstand.
De moderne dæk er mere miljøvenlige.
De bruger faktisk mindre energi på at køre en større afstand.
Dit brændstofforbrug reduceres, og du gør en forskel for planeten og din tegnebog.
Der er mange faktorer, der påvirker dækkenes levetid:
Du må gerne montere dæk med et (eller flere) højere hastighedsindeks.
På den anden side, anbefaler vi at bruge samme mærke, profil, størrelse, belastnings- og hastighedsindeks på den samme aksel for at fastholde afbalancerede køreegenskaber og undgå vibrationer eller andre ulemper.
Det er til gengæld forbudt at montere dæk med et lavere hastighedsindeks. Dine dæk forringes muligvis for tidligt (altså meget hurtigt ...) og kan eksplodere under kørslen.
Der findes en undtagelse for vinter- og helårsdæk (M+S), forudsat, at det nye hastighedsindeks maksimale hastighed overholdes.
Du må montere dæk med et lavere hastighedsindeks, forudsat at du:
Det er altid muligt at montere dæk med et højere belastningsindeks.
Det øger den maksimale belastning, som din aksel kan bære.
Til gengæld anbefaler vi, at du altid har følgende på samme aksel:
Der er strengt forbudt at montere et dæk med et lavere belastningsindeks end det originale indeks!
Faktisk har bilproducenterne, ved designet af køretøjet, defineret en maksimal belastning, som akslen kan bære.
Hvis man sænker denne belastningskapacitet, medfører det betydelige risici og er strengt forbudt ifølge færdselsloven.
Run flat-dæk (eller "selvbærende sidevægge" eller "zéro pression") er dæk med forstærkede sider, der i tilfælde af trykfald, kompenserer for slidbanens arbejde.
Du kan derefter køre videre med reduceret hastighed i et vist antal kilometer, uden at beskadige dine dæk og uden fare for, at de glider af fælgen.
Alle køretøjer med originale Run flat-dæk er også udstyret med trykføler-systemer, der advarer dig via instrumentbrættet, hvis trykket falder eller dækket beskadiges..
Dermed får du tid til at køre hen til dit værksted eller din tankstation, for at finde årsagen til tryktabet og sætte dine dæk i stand til at køre videre.
Alle større dækproducenter har Run Flat-dæk i deres sortiment. De bruger flere forskellige navne til dem:
Navnet Continental SSR står for Run Flat-dæk, som er udviklet af mærket Continental.
Dæk til erhvervskøretøjer (også kendt som lastvognsdæk) er forstærkede dæk, der tåler en højere akselbelastning.
Disse dæk har flere navne:
Et regummieret dæk er et dæk, der har haft sit første liv og nu begynder det næste.
Slidbanen på et slidt dæk skal skiftes ud, fordi den ikke længere udfører alle dens funktioner, hvorfor sikkerheden reduceres.
Til gengæld kan dækket, når det får ny slidbane og delvist nye sider, køre masser af kilometer mere.
Det kan gennemgå en regummiering.
Regummieringen sker i et industrianlæg, der kontrollerer dækkets tilstand og konstruktion og gendanner det, ved at skifte den nedslidte slidbane og en del af dækkets sider ud med en ny slidbane og nye sidevægge.
Der er flere store mærker, der leverer regummiering af dæk til personbiler: black star, insa turbo, heidenau.
Det genanvendte dæk kan begynde sit andet liv. Du gør ikke bare en forskel for miljøet, men også for din tegnebog.
For at finde ud af, om dine dæk er Runflat, skal du bare læse mærkningen på dit dæks sider eller i din servicebog.
Hvis dit køretøj ikke oprindeligt er udstyret med Run flat-dæk, anbefaler vi dig kraftigt ikke at vælge Run flat-dæk, når du udskifter dine dæk.
Faktisk er dit chassis, dine hjul og din undervogn ikke designet til denne type af dæk.
Vi anbefaler, at du bevarer den originale dæktype.
Hvis dit køretøj fx oprindeligt er udstyret med Run flat-dæk, anbefaler vi dig at vælge Run flat-dæk igen, når du udskifter dine dæk.
Hvis du af en eller anden grund ønsker at afmontere dine Runflat-dæk, skal du have en nødløsning med i dit køretøj, hvis fx:
Dækket har et naturligt tab af tryk, pga:
Du skal derfor tjekke dit dæktryk regelmæssigt for at holde dækkene i god stand og således køre sikkert.
Dækkene er sorte, fordi dækproducenterne, i deres design, tilføjer et molekyle kaldet sort carbon til de forskellige ingredienser.
Det er tilstedeværelsen af denne sorte carbon, der giver dækkene den ensartede farve.
Teknisk set, kunne man sagtens fremstille røde, grønne, hvide eller blå dæk.
Dækket udfører en række roller og bærer en del ansvar:
Når du holder støddæmperne i god stand, kan du også øge sikkerheden og forlænge levetiden på dine dæk.
Når dine støddæmpere ikke længere udfører deres rolle, skal dækket kompensere og sikre den opgave, dæmperne ikke længere udfylder.
Dækkets ventiler er også lavet af gummi (eller har gummikomponenter). Deres tilstand nedbrydes derfor over tid (sol- eller månestråler, hygrometri ...).
Vi anbefaler derfor, at du skifter ventiler, når du skifter dæk.
Ventilen er en sikkerhedsanordning, der giver dig mulighed for at holde trykket i dine dæk.
Det er meget vigtigt at tjekke dæktrykket ofte.
Vi anbefaler, at du tjekker trykket mindst hver 3. måned.
Hvis dækket har for lidt tryk, medfører det højere brændstofforbrug, hurtigere tab af kontrollen i en nødsituation, usikker retning samt risiko for overophedning og dækeksplosioner.
Dine forreste dæk overfører køretøjets retning til vejen.
Det er derfor vigtigt, at dine to hjul er helt parallelle, så de ikke slides for hurtigt.
I årenes løb vil din geometri blive dårligere. Denne forringelse hænger sammen med de mange stød, som dine hjul får (kantsten, huller, ...).
Du kan få geometrien tjekket hos vores mange monteringspartnere.
Når du bevarer en god geometri, bevarer du sikkerheden og begrænser dækkets slid.
Bilens undervogn er alle de dele, der gør det muligt for køretøjet at bevæge sig fremad og tilpasse sig underlaget og retningen.
Bilens undervogn består fx af:
Nogle dæk har et kombineret belastningsindeks.
Fx betyder 195/70R15 104/102T, at varevogne med en dobbelt drivaksel kan bære en højere belastning.
Derfor vil de fire dæk på akslen kunne bære fire gange den belastning, der svarer til indekset 102.
Når du skifter dæk, kan du skifte dine fire dæk og erstatte dem med nye eller regummierede dæk.
Hvis du kun skifter to af dækkene, anbefaler vi, at du sætter de to nye dæk bagpå.
Dette skyldes flere grunde:
Et nødhjul er et reservehjul, som typisk ligger i køretøjets bagagerum. Nødhjulet giver dig mulighed for at udskifte det flade dæk og fortsætte turen i tilfælde af punktering.
Vi anbefaler, at du fylder dine dæk (justerer trykket) mindst en gang hver anden måned.
Det rigtige dæktryk giver dig mulighed for at: