Hvad er det europæiske dækmærke?

Det er ikke bare lige til at købe dæk! Der er mange faktorer, der bør tages i betragtning eller kan påvirke dit valg, når du udskifter dine dæk.

Det er vanskeligt at lave en udtømmende liste over de elementer, der vil påvirke dig, når du køber dine dæk. Derfor vil vi blot nævne et par eksempler, som fx:

  • Betydningen af selve mærket for dig,
  • Den type køretøj, du bruger
  • Køreegenskaberne (på tørt underlag, vådt underlag, på lige vej, ved opbremsning, ved høj hastighed, slid, vejgreb, motoreffekt ...)
  • Det budget, du vil bruge på dine dæk
  • Brugssæsonen

De europæiske lovgivere har derfor forsøgt at standardisere og regulere de tre vigtigste (og universelle) kriterier, der kan hjælpe dig med klogere på de mange forskellige dæk og deres egenskaber.

Målet er, at Forbrugeren og dækkets brugeren skal have dokumentation mhp. at bedømme dækkets ydeevne.

Vil du vide alt om det europæiske dækmærke?

Definition

Europæisk dækmærkning reguleres jfr. standarden EF 1222/2009 fra Europa-Kommissionen (SEC) i 2008. Det trådte i kraft den 1. november 2012. Det består af en objektiv måling af dine dæks ydelse, baseret på 3 grundlæggende ydelseskriterier:

  • Kriteriet for miljøvenlighed -> målt via brændstofforbrug
  • Kriteriet for sikkerhed ved kørsel -> målt via bremseafstand på vådt underlag
  • Kriteriet for brugervenlighed -> målt via støjemission

Disse kriterier er nøjagtigt kalibreret for at undgå variationer i ydeevnen, afhængigt af de anvendte målemaskiner, hastigheder og køretøjer, der anvendes under tests samt temperaturer, underlagstyper og andre faktorer, der kan påvirke resultaterne.

Resultaterne er baseret på oplysninger fra dækproducenterne. Kontrolorganerne kan være på nationalt niveau, som fx Den Europæiske Union.

Hvad er formålet med den europæiske dækmærkning?

Mærkningens primære mål er at give Forbrugeren bedre information om dækkenes faktiske ydeevne og dermed undgå diverse markedsføring og andre varemærkesymboler på produkterne.

Det andet mål er at motivere dækproducenterne til at producere dæk af bedre kvalitet ift. miljøet og som sikrere og mere behagelige for brugerne.

Hvilke dæk påvirkes af den europæiske dækmærkning?

Alle nye dæk til biler, varevogne og lastbiler, der er produceret siden 01/07/2012, er forpligtet til at underkaste sig testene ift. den europæiske dækmærkning.

Det er kun dæk til motorcykel, quad, off-road, race, samler- og reservehjulsdæk og pigdæk, samt regummierede dæk, der ikke skal testes. Der er kun de dæk, der må markedsføres uden dækmærkning.

Hvordan læser jeg de europæiske dækkoder?

Mærkets designet søger at visualisere resultatet let og hurtigt og benytter farver og skalaer for de værdier, der hører til et dæk.

Europæisk dækmærkning

Det er kun få brugere, der kender betydningen af alle disse piktogrammer, farver, noter og værdiskalaer samt de tilhørende tests og resultater.

Hvad er rullemodstand (også kendt som brændstofforbrug)?

Dækkets brændstofforbrug

Dækkets rullemodstand svarer til mængden af energi, som et dæk bruger under friktion med vejen. Vi siger fx, at et dæks rullemodstand bruger 20-30 % af et køretøjs energi.

Testen går derfor ud på at måle:

  • på testbænk (maskiner godkendt af Den Europæiske Union)
  • under identiske forhold (dækstørrelse, hastighed, kraft, vægt, temperatur)

et dæks brændstofforbrug ved en hastighed på 100 km/t.

Angivelsen sker i 6 kategorier, der spænder over bogstaverne A-G.

En forskellen på to bogstaver i mærkningen svarer til et forbrug på cirka +/- 0,1 liter pr. 100 kørte km.

For eksempel vil et dæk, der er klassificeret med "A" i brændstofforbrug, "bruge" ca. 0,5 liter mindre pr. 100 kilometer end et dæk med en tilsvarende "G"-klassificering.

Hvordan måles vejgrebet ved opbremsning på vådt underlag?

Dækkets opbremsning på vådt underlag

Det er under vanskelige forhold, at man bør tjekke dækkenes sikkerhedskriterier. Testen foregår derfor på en våd vej med en hastighed på 80 km/t for at måle bremselængden ved en katastrofeopbremsning.

Antallet af meter mellem opbremsningens start og køretøjets stop måles og angives derefter i mærkningen.

Et køretøj, der er klassificeret med "A", har en bremseafstand på under 28 meter. Karakterne "D" og "G" bruges ikke.

Her er en tabel, der viser bremseforskellene pr. kategori:

Bremsekarakter på vådt underlag Bremselængde Forskel i meter mellem karakteren og "A"
A 28 meter
B 31 meter +3 meter
C 35 meter +7 meter
D
E 40 meter +12 meter
F >46 meter >+18 meter
G

Hvis vi tager størrelsen på et fodgængerfelt i byen (på tre meter), betyder det, at et køretøj med en "A"-klassificering - ved bremsning på vådt underlag - stopper med det, der svarer til seks gange feltets bredde, før et køretøj med en "E"-klassificering.

Bremselængde efter dækkategori

Hvordan måler man støjen fra et dæk?

Dækkets lydemission

Det rullende dæk udsender lyd. Lyden stammer fra luftens passage mellem dækket og underlaget og friktionen mellem underlaget og dækket.

Testen sker på en testbænk, der registrerer og måler denne lyd.

Resultatet udtrykkes i decibel dB og symboliseres med 3 støj-søjler på mærkatets piktogram.

Her er de forskellige lydemissioner:

Søjlen er vist på piktogrammet Lydemission i dB
1 bar =<67dB
2 søjler Mellem 67db og 71dB
3 søjler Mellem 72db og 76dB

Hvor finder du EU-mærket på dine dæk?

Dækmærket skal være tilgængeligt for bilister og dækkøbere før, under og efter selve købet.

Før du køber dine dæk:

På salgsstedet: dækdistributøren er derfor forpligtet til at sætte tydelig skiltning op i sit showroom og lagerområde som dokumentation. Hvis mærkningen på dækkets slidbane løsner sig, skal oplysningerne straks gøres tilgængelige.

På Internettet: Hjemmesiden er forpligtet til at vise søgeresultatsiderne og hvert produktark samt resultaterne og visningen af mærkningen på hvert dæk, der sælges og påvirkes af mærkningen.

Etiketten er standardiseret (størrelse, anvendt skrifttype, farveskema).

Efter købet af dine dæk:

På de dækfakturaer, der stammer fra køb på internettet eller i butikkerne, skal der stå størrelse, mærke og profil på dine dæk samt beskrivelse af de 3 kriterier, der udgør den europæiske mærkning af dine dæk.

Hvad er grænserne for den europæiske dækmærkning?

Mærkningens tilstedeværelse har gjort det lettere at se dækkets ydeevne. Dækkets mærkning giver også Forbrugerne mulighed for træffe bedre valg, når han eller hun sammenligner forskellige dæk.

På den anden side er etiketten begrænset til tre kriterier. Når en producent udvikler nye produkter, er det dog baseret på mere end 30 forskellige objektive og subjektive kriterier, som fx: opbremsning på tørt underlag eller sne, undvigemanøvrer ved høj og lav hastighed, kørekomfort, kilometertal, vejgreb på tør vej samt sne og is ...

Selvom mærkningen generelt er en god indikator på sommer- og helårsdæk, er den mindre velegnet til vinterdæk.

Hvad er forskellene mellem den europæiske dækmærkning og den amerikanske UTQG?

Både den europæiske mærkning og den amerikanske UTQG er beregnet til at gøre Forbrugeren klogere. Til gengæld er testkriterierne og målemetoderne forskellige.

Derfor kan ikke rigtig sammenligne de to systemer.

Fortsæt med at browse uden at acceptere >
Om cookies og andre trackere
Grip500.dk (GRIP500) og dennes partnere (Google, Hotjar, Microsoft) bruger cookies og andre trackere (webstorage) for at sikre, at webstedet fungerer korrekt, lette din navigation, udføre statistiske målinger og tilpasse dennes annoncekampagner. Cookies og andre trackere, der er gemt på din enhed, kan indeholde personlige data. Vi placerer ikke cookies eller andre trackere uden dit informerede samtykke, undtagen dem, der er nødvendige for driften af ​​webstedet. Vi gemmer dit valg i 6 måneder. Du kan når som helst trække dit samtykke tilbage ved at gå til siden med cookies og andre trackere. Du kan vælge at fortsætte med at browse uden at acceptere deponering af cookies eller andre trackere. Afvisning forhindrer ikke adgang til tjenesterne GRIP500. For mere information, inviterer vi dig til at konsultere siden om cookies og andre trackere.
Personaliser cookies
LiveChat
Der er sket en fejl, prøv venligst igen eller kontakt os hvis det ikke løses.